Socialt företagande för ett bättre samhälle

Denna artikel handlar om socialt företagande för ett bättre samhälle. Socialt entreprenörskap handlar om att erkänna de sociala problemen och uppnå en social förändring genom att använda entraprenöriella principer, processer och aktiviteter. Det handlar om att göra att definiera ett särskilt socialt problem och sedan organisera, skapa och hantera ett socialt företag för att uppnå önskad förändring. Förändringen kan eller inte kan omfatta en grundlig eliminering av ett socialt problem. Det kan vara en livstidsprocess med fokus på förbättring av de befintliga omständigheterna.

Skillnaden

Medan ett allmänt och vanligt företagande innebär att ta ledningen för att öppna en ny verksamhet eller diversifiera den befintliga verksamheten, fokuserar socialt entreprenörskap huvudsakligen på att skapa socialt kapital utan att mäta resultat i vinst eller avkastning i monetära termer. Företagarna inom detta område är associerade med ideella sektorer och organisationer. Men detta eliminerar inte behovet av att tjäna pengar. När allt företagare behöver kapital för att fortsätta med processen och få en positiv förändring i samhället.

Tillsammans med sociala problem fokuserar socialt företagande också på miljöproblem. Barnrättsliga stiftelser, anläggningar för behandling av avfallsprodukter och stiftelser för kvinnors självständighet är få exempel på sociala satsningar. Sociala företagare kan vara de individer som är förknippade med ideella organisationer och icke-statliga organisationer som samlar in medel genom samhällsevenemang och aktiviteter.

Exempel

Exempel

I den moderna världen finns det flera välkända sociala företagare som har bidragit mycket till samhället. Grundaren och chefen för Grameen Bank, Muhammad Yunus, är en modern social entreprenör som har tilldelats ett Nobels fredspris för sitt företag år 2006. Företaget har kontinuerligt vuxit och gynnat en stor del av samhället.

Rang De är ett annat lysande exempel på ett ideellt socialt företag som grundades 2008 av Ramakrishna och Smita Ram och är en onlineplattform där fattiga människor i Indien kan få tillgång till mikrokrediter med en ränta på så lågt som 2 procent per år. Långivare från hela landet kan direkt låna ut låntagare, spåra investeringar och få regelbundna betalningar online.

George Foundation är ett mer nationellt erkänt socialt företag. Women’s Empowerment-programmet skapar medvetenhet bland kvinnor genom att ge dem utbildning, yrkesutbildning, kooperativ jordbruk, affärsutveckling och sparplanering. Genom att använda principerna för socialt entreprenörskap tar dessa organisationer upp de sociala problemen och ger en positiv förändring i samhället.

Det finns flera andra organisationer som betraktas som en positiv förändring i samhället. Echoing Green, Canadian Social Entrepreneurship Foundation, Schwab Foundation for Social Entrepreneurship, Skoll Foundation, NIKA Water Company, Newman’s Own och Ashoka: Innovatörer för allmänheten är en sådan organisation som syftar till att skapa social förändring och kontinuerligt förbättra befintliga förhållanden i samhället.

Området för socialt entreprenörskap växer snabbt och lockar uppmärksamhet från många frivilliga. Det har nu blivit en vanlig benämning på universitetscampusser. Anledningen bakom den ökande populariteten för denna produkt är att individer får göra det de tänkte länge. De extraordinära människorna lägger upp sina lysande idéer och medför en förändring i samhället mot alla odds. Detta var kort om socialt företagande för denna gång.